Managementul schimbării in vremuri de COVID

Cum gestionam schimbarile in context pandemic?

Doar așa, aruncând o privire la ceea ce se întâmpla în general în economie și societate, în contextul pandemiei, este din ce in ce mai clar și transmis pe toate canalele că ne aflăm în fața unor altfel de provocări cu impact major:

a) Economie în derivă, instabilă, greu de previzionat ca evoluție și direcții;

b) Telemunca / lucrul la distanță, competențe digitale tot mai necesare, elemente de risc asupra echilibrului bio-psiho-fiziologic al angajaților – depresie, stres, burnout etc;

c) Piața forței de muncă fluctuantă, slab calificată și prost plătită;

d) Un sistem de învățământ nepregătit să ofere absolvenți / candidați ”viabili” – cunoștințe profesionale, calificări, competențe IT si tehnologice necesare.

În acest context general descris sumar, este ușor de observat faptul că, global, apare o provocare majoră căreia toate structurile de management existente vor fi nevoite sa i se adapteze: schimbarea. Schimbarea generată de criza economico-sanitară va influența major toate tipurile de organizații și toate mediile socio-profesionale. Astfel, în mod direct, va trebui sa aibă în vedere și managementul resurselor umane din aceste organizații, știut fiind că, în mod natural, omul opune un grad diferit de rezistență fenomenelor de schimbare din viața sa.

Mary Beth Gibbson sublinia în ”Direcții în managementul schimbării de urmărit în 2021”, 15 DEC 2020,  MARY BETH GIBSON (traducere și adaptare) -  https://www.logic2020.com/insight/change-management-trends-2021, că, deși schimbarea este o parte inevitabilă a afacerilor, ”evenimentele din 2020 ar da chiar și unui ninja în managementul schimbărilor grave arsuri la stomac”. Confruntarea cu pandemia globală, tensiunile sociale, incertitudinea economică și discordia politică, întreruperile de activitate din 2020, toate și-au pus nemijlocit amprenta asupra modului în care organizațiile vor face față schimbărilor în viitor.

  Este important pentru managementul contemporan să înțeleagă și să-și creeze sau să-și adapteze politicile organizaționale la capacitatea angajaților de a absorbi schimbarea, diverse studii arătând că, în anul 2020, cantitatea de schimbare pe care un angajat mediu o putea absorbi înainte de pandemie a fost redusă la jumătate, în comparație cu 2019. Pe măsură ce angajații au făcut față incertitudinilor legate de economie, siguranța locului de muncă, sănătatea familiilor lor și viitorul politic al națiunii, capacitatea lor de a face față în mod eficient schimbărilor la locul de muncă a scăzut. Confruntați cu această realitate, managerii trebuie să își adapteze planurile de joc. Indiferent de ceea ce se mai întâmplă în lume, schimbarea va continua să aibă loc la nivel organizațional, iar nevoia unei abordări strategice a managementului schimbării nu a fost niciodată mai mare, după cum putem identifica în două dintre tendințele cele mai evidente:

Optimizarea comunicațiilor digitale. Întrucât măsurile de sănătate și siguranță impuse de COVID au determinat o schimbare pe scară largă a forței de muncă de la birou la domiciliu, aproape toate comunicațiile legate de muncă au trecut la formate digitale. Pentru o perioadă importantă de timp, interacțiunile în persoană, de la pauza de fumat, la întâlniri la nivelul întregii companii, au fost înlocuite cu șiruri de emailuri, mesaje instantanee și apeluri Zoom în fiecare zi. Devine clar că măsurile legate de coronavirus vor fi cu noi și în 2021 și asta ridică provocări majore pentru eforturile de gestionare a schimbărilor.

O mare parte din managementul schimbării se bazează pe adunări în persoană, cum ar fi instruiri, întâlniri de grupuri mici, ședințe interdepartamentale, sesiuni de feedback onspot- adunări care sunt greu de replicat la același nivel de eficiență în mediul virtual. Precum toate celelalte inițiative, trebuie să ne bazăm pe formate electronice pentru a ajunge la angajați, dintre care mulți suferă deja de un caz de supraîncărcare digitală. Pentru a se adapta la această nouă realitate, managerii trebuie să fie deosebit de vigilenți la respectarea celor mai bune practici privind conținutul, volumul și ritmul comunicărilor lor. Dacă angajații știu că pot conta pe echipă pentru mesaje interesante, captivante și relevante, este mult mai probabil să acorde atenția care poate duce la o inițiativă de succes. Cu cât mai devreme managementul schimbării poate fi integrat în planificarea proiectului / activității, cu atât șansele generale de succes ale proiectului sunt mai mari.  Nu este o noutate pentru echipele de comunicare faptul că fiecare public este unic prin amestecul său de nevoi, preferințe și stiluri de învățare.

Ceea ce este nou în mediul nostru actual este faptul că fiecare persoană din organizație are de-a face cu un volum diferit de schimbări și cu comunicațiile digitale care merg împreună cu aceste schimbări. Deși managerii pot face puțin privind volumul total de emailuri, mesaje instantanee, apeluri Zoom și alte comunicări online, aceștia își pot programa punctele de contact în contextul mediului fiecărui public. De exemplu, dacă un grup se ocupă de o lansare mare de produse în februarie, poate că partea lor dintr-un plan de lansare a modificărilor la nivelul întregii companii ar putea fi mutată în martie. Unele organizații au făcut un pas mai departe și au stabilit o limită pentru numărul total de ore în fiecare lună pe care angajații le pot dedica gestionării schimbărilor. Aceste limite pot fi utile pentru schimbarea echipelor de conducere care caută să evite „oboseala schimbării” în rândul angajaților pe măsură ce progresează spre obiectivele lor.

Astfel, managerii, de orice nivel, au nevoie să-și dezvolte atât noi competențe tehnice, digitale cât, mai ales stilul și metodele de comunicare cu oamenii lor pentru a-i ține ”aproape!” și a-i păstra implicați și eficienți.

Managementul proiectelor bazate pe schimbări. Unora dintre managerii experimentați le place să spună că nimeni nu a investit prea mult în aspectele de gestionare a schimbării unui proiect, pentru că, acestea, de fapt, nu au afectat activitatea generală în sens major și lucrurile au mers ”ca unse”. Ei bine, în contextul actual, unde ritmul și volumul schimbărilor necesită o atenție specială, un început timpuriu permite echipei de management să își construiască o oarecare flexibilitate în programarea lor și să colaboreze cu echipa pentru a ține comunicațiile și alte sarcini în program, chiar dacă alte aspecte ale proiectului sunt încă în desfășurare. După MARY BETH GIBSON - https://www.logic2020.com/insight/change-management-trends-2021 (traducere și adaptare). 

Andreea-Dodo Tecaru, Sr. HR Consultant