Fie că ești liber-profesionist,
antreprenor, CEO sau director general, 2021 nu va fi asemănător cu nimic din
ceea ce cunoșteai și simțeai că stăpânești în domeniul tău!
Sfârșitul anului 2020 a adus cu sine
concentrarea întregului mediu socio-economic, al cercetătorilor și analiștilor
din toate domeniile, atât asupra învățăturilor și concluziilor ce pot fi
desprinse dupa întreg ansamblul de influențe și consecințe ale crizei sanitare
majore prin care înca trece omenirea, cât și asupra identificării de noi
direcții și tendințe de evoluție/dezvoltare. Domeniul managementului general
și, în mod special, al managementului resurselor umane este avut în vedere
datorită impactului major al crizei sanitare și economice asupra acestei
resurse indispensabile funcționării oricărei activități și în orice tip de
organizație.
Astfel, apar o serie de studii,
articole, analize și declarații care au pus sub lupă modul în care întreg anul
2020 a afectat, și la nivel managerial, evoluția socității în ansamblu,
creionând tendințele pentru 2021 și urmatorii ani chiar, punând accentul pe o
serie de noi sau accentuate abilități de management, provocări unice pentru afacerile/companiile
care vor dori să recupereze din efectele șocurilor provocate de criza economică
și din sănătate: (https://www.iese.edu/standout/management-skills-business-trends-2021/)
În acest sens, pot fi enumerate o
serie de abilități de management și privind resursele umane din organizație
care vor fi necesare cu prioritate in 2021 pentru a răspunde provocărilor:
1.
Empatie (conform https://ro.wikipedia.org/wiki/Empatie - „capacitatea de a recunoaște și, într-o oarecare măsură, de
împărtăși sentimentele experimentate de către o altă ființă, chiar dacă aceasta nu le exprimă
explicit”) pentru a ințelege ceea ce persoana gândește și simte; lucru perfect
valabil în toate tipurile de interacțiuni sociale, inclusiv în cele de afaceri,
profesionale.
Prof.
Anneloes Raes de la IESSE-Business School – University of Navarra afirma despre
empatie că „[…] este cu adevărat ceva foarte important în multe situații de
afaceri, fie că este vorba despre înțelegerea clienților, înțelegerea membrilor
echipei, înțelegerea partenerilor de negociere, înțelegerea piețelor”. Empatia
este crucială în perioadele de criză, când verbul a ”lupta” devine motorul și
justificarea majorității acțiunilor. De asemenea, este esențial pentru crearea
de tipuri de conexiuni cu toți colegii și colaboratorii, care pot genera
inovație atât de necesară, direcții noi de evoluție, soluții la problemele
apărute.
Liderii
empatici știu cum să creeze o atmosferă în care toți membrii echipei lor - nu
doar câțiva - să prezinte idei. Știu cum să se angajeze cu membrii echipei care
sunt diferiți de ei înșiși din cauza culturii, a experienței, a personalității
sau a vârstei.
2.
Flexibilitate „Tindem să
repetăm lucruri care au funcționat bine în trecut. Dar anul 2021, cu
siguranță, nu va fi un an care va fi asemănător cu tot ce am avut înainte ”,
spune prof. Mireia Las Heras de la IESSE-Business School – University of
Navarra. Pentru a răspunde imperativelor de supraviețuire, menținere sau
dezvoltare a afacerilor, organizației, managerii vor trebui să demonstreze
flexibilitate mentală sau dorința de a face lucrurile diferit - chiar dacă
modul în care au funcționat în trecut a avut mare succes - pentru că nu mai există rețete, formule de
succes sau proceduri de urmat în situația pe care o trăim. Iar pentru aceasta este
necesar ca managerii să pornească de la a-și ”reexamina propriile ipoteze,
propriul mod de a face lucrurile. ” Mireia Las Heras.
Acest lucru
poate implica solicitarea de contribuții de la oameni care sunt foarte diferiți
de lider în ceea ce privește rolurile pe care și le asumă în echipa, de
modalitățile si stilul de lucru în activitățile profesionale în ceea ce
privește fondul, cunoștințele și ideile. Iar aceste contribuții sunt necesare
și pot aduce un plus în raport cu modul în care în organizație s-au dezvoltat
obiceiurile, cunoștințele, procesele și tehnologia de a face lucrurile așa cum
au funcționat până acum, când capacitatea și viteza de adaptare la nou, inedit
și schimbare este necesar sa fie nu doar rapide ci și extrem de adaptate situației
prezente care cere rezolvare aici și acum.
3.
Agilitatea învățării. În anumite
privințe, agilitatea învățării încorporează atât empatie, cât și flexibilitate.
„Agilitatea de învățare este un model mental și, de asemenea, un set de
practici”, spune Marc Sosna, director executiv al Unității de Inovare în
Învățare a IESE. „Companiile vor trebui să-și schimbe strategiile, să-și
schimbe modelele de afaceri și să ia în considerare mult mai mulți factori
externi și tendințe decât până acum”, spune Sosna. „Învățarea agilității va fi
un aspect incredibil de important pentru a avea succes în acest sens.” Sosna
identifică diferite componente ale agilității de învățare:
• Agilitatea mentală sau
deschiderea către alte perspective și complexitate.
• Agilitatea oamenilor sau
capacitatea de a lucra cu oameni și părți diverse interesate (parteneri,
colaboratori, investitori ect)
• Agilitatea rezultatelor sau
dacă pot fi obținute rezultate prima dată când echipa sau organizația se află
într-o situație dificlă sau în mijlocul unei crize.
• Conștientizarea de sine sau
cunoașterea propriilor punctelor tari și punctelor slabe și înțelegerea la ce
tipuri de experiențe și învățături ar trebui managerul, liderul să se expună pe
sine, dar și individul, echipa, organizația, pentru a crește.
4.
Luarea deciziilor bazate pe date. Întrucât
2021 și următorii vor fi ani de luare a deciziilor intense pentru manageri,
este esențial să știm cum să folosim datele pentru a ajuta în proces.
„Avantajul cheie al luării deciziilor bazate pe date este că elimină și reduce
importanța sau efectul prejudecăților umane ale emoțiilor umane din procesul
decizional.” Sampsa Samila de la IESSE-Business School – University of Navarra.
Pentru manageri, aceasta începe cu identificarea datelor necesare și asigurarea
faptului că acestea sunt colectate în mod fiabil și sistematic. De asemenea,
necesită o înțelegere a informațiilor care pot fi obținute din date, precum și
identificarea clară a scopului căruia va servi colectarea datelor. A avea acele
măsuri mai obiective, mai degrabă decât să te bazezi pe intuiția sau emoțiile
umane, poate ajuta la producerea unor decizii mai bune. Dar nu este vorba doar
de recunoașterea tiparelor din trecut și luarea deciziilor pe baza acestora.
Pentru prof. Edi Soler de la IESSE-Business School – University of Navarra,
cererea pentru o mai mare flexibilitate după COVID-19 depășește cu mult
permisiunea dată angajaților să lucreze de acasă sau încorporarea mai multor
elemente digitale în activitatea profesională. „Vom avea nevoie de
flexibilitate în toate domeniile din cadrul companiei”, spune Soler, inclusiv
privind resursele. „Cred că trebuie să începem să ne obișnuim cu acest nou
concept de frugalitate, ceea ce înseamnă utilizarea resurselor în cel mai
eficient mod. Totul este să faci mai mult și mai bine cu mai puține resurse.”
Aceasta se traduce printr-o abordare complet nouă a bugetelor, care au avut
tendința de a le reproduce pe cele din anii trecuți, cu ajustări minime, în
cicluri statice de 12 luni. „Sugerez companiilor să intre în detaliile tuturor
costurilor și resurselor și să înceapă de la zero. Începeți de la zero”, spune
Soler. În plus, companiile ar trebui să aibă bugete continue care sunt ajustate
în diferite puncte de-a lungul anului. Previziunile pe care se bazează bugetele
ar trebui, de asemenea, să fie ajustate în funcție de realitățile în schimbare,
spune Soler.
În
articolele următoare, vom continua să discutăm despre provocarile anului 2021
atât pentru companii, cât și pentru managerii acestora sau liber-profesioniștii preocupați de
identificarea direcțiilor de acține pentru a face față noilor tendințe.
Andreea-Dodo Tecaru,
Sr. HR Consultant
4 comentarii