Abilități manageriale și de business pentru un 2021 altfel

Profetiile succesului in 2021

Fie că ești liber-profesionist, antreprenor, CEO sau director general, 2021 nu va fi asemănător cu nimic din ceea ce cunoșteai și simțeai că stăpânești în domeniul tău!

Sfârșitul anului 2020 a adus cu sine concentrarea întregului mediu socio-economic, al cercetătorilor și analiștilor din toate domeniile, atât asupra învățăturilor și concluziilor ce pot fi desprinse dupa întreg ansamblul de influențe și consecințe ale crizei sanitare majore prin care înca trece omenirea, cât și asupra identificării de noi direcții și tendințe de evoluție/dezvoltare. Domeniul managementului general și, în mod special, al managementului resurselor umane este avut în vedere datorită impactului major al crizei sanitare și economice asupra acestei resurse indispensabile funcționării oricărei activități și în orice tip de organizație.

Astfel, apar o serie de studii, articole, analize și declarații care au pus sub lupă modul în care întreg anul 2020 a afectat, și la nivel managerial, evoluția socității în ansamblu, creionând tendințele pentru 2021 și urmatorii ani chiar, punând accentul pe o serie de noi sau accentuate abilități de management, provocări unice pentru afacerile/companiile care vor dori să recupereze din efectele șocurilor provocate de criza economică și din sănătate: (https://www.iese.edu/standout/management-skills-business-trends-2021/)

În acest sens, pot fi enumerate o serie de abilități de management și privind resursele umane din organizație care vor fi necesare cu prioritate in 2021 pentru a răspunde provocărilor:

1.    Empatie (conform https://ro.wikipedia.org/wiki/Empatie - „capacitatea de a recunoaște și, într-o oarecare măsură, de împărtăși sentimentele experimentate de către o altă ființă, chiar dacă aceasta nu le exprimă explicit) pentru a ințelege ceea ce persoana gândește și simte; lucru perfect valabil în toate tipurile de interacțiuni sociale, inclusiv în cele de afaceri, profesionale.

Prof. Anneloes Raes de la IESSE-Business School – University of Navarra afirma despre empatie că „[…] este cu adevărat ceva foarte important în multe situații de afaceri, fie că este vorba despre înțelegerea clienților, înțelegerea membrilor echipei, înțelegerea partenerilor de negociere, înțelegerea piețelor”. Empatia este crucială în perioadele de criză, când verbul a ”lupta” devine motorul și justificarea majorității acțiunilor. De asemenea, este esențial pentru crearea de tipuri de conexiuni cu toți colegii și colaboratorii, care pot genera inovație atât de necesară, direcții noi de evoluție, soluții la problemele apărute.

Liderii empatici știu cum să creeze o atmosferă în care toți membrii echipei lor - nu doar câțiva - să prezinte idei. Știu cum să se angajeze cu membrii echipei care sunt diferiți de ei înșiși din cauza culturii, a experienței, a personalității sau a vârstei.

 

2.    Flexibilitate „Tindem să repetăm ​​lucruri care au funcționat bine în trecut. Dar anul 2021, cu siguranță, nu va fi un an care va fi asemănător cu tot ce am avut înainte ”, spune prof. Mireia Las Heras de la IESSE-Business School – University of Navarra. Pentru a răspunde imperativelor de supraviețuire, menținere sau dezvoltare a afacerilor, organizației, managerii vor trebui să demonstreze flexibilitate mentală sau dorința de a face lucrurile diferit - chiar dacă modul în care au funcționat în trecut a avut mare succes  - pentru că nu mai există rețete, formule de succes sau proceduri de urmat în situația pe care o trăim. Iar pentru aceasta este necesar ca managerii să pornească de la a-și ”reexamina propriile ipoteze, propriul mod de a face lucrurile. ” Mireia Las Heras.

Acest lucru poate implica solicitarea de contribuții de la oameni care sunt foarte diferiți de lider în ceea ce privește rolurile pe care și le asumă în echipa, de modalitățile si stilul de lucru în activitățile profesionale în ceea ce privește fondul, cunoștințele și ideile. Iar aceste contribuții sunt necesare și pot aduce un plus în raport cu modul în care în organizație s-au dezvoltat obiceiurile, cunoștințele, procesele și tehnologia de a face lucrurile așa cum au funcționat până acum, când capacitatea și viteza de adaptare la nou, inedit și schimbare este necesar sa fie nu doar rapide ci și extrem de adaptate situației prezente care cere rezolvare aici și acum.

 

3.    Agilitatea învățării. În anumite privințe, agilitatea învățării încorporează atât empatie, cât și flexibilitate. „Agilitatea de învățare este un model mental și, de asemenea, un set de practici”, spune Marc Sosna, director executiv al Unității de Inovare în Învățare a IESE. „Companiile vor trebui să-și schimbe strategiile, să-și schimbe modelele de afaceri și să ia în considerare mult mai mulți factori externi și tendințe decât până acum”, spune Sosna. „Învățarea agilității va fi un aspect incredibil de important pentru a avea succes în acest sens.” Sosna identifică diferite componente ale agilității de învățare:

• Agilitatea mentală sau deschiderea către alte perspective și complexitate.

Agilitatea oamenilor sau capacitatea de a lucra cu oameni și părți diverse interesate (parteneri, colaboratori, investitori ect)

Agilitatea rezultatelor sau dacă pot fi obținute rezultate prima dată când echipa sau organizația se află într-o situație dificlă sau în mijlocul unei crize.

Conștientizarea de sine sau cunoașterea propriilor punctelor tari și punctelor slabe și înțelegerea la ce tipuri de experiențe și învățături ar trebui managerul, liderul să se expună pe sine, dar și individul, echipa, organizația, pentru a crește.

 

4.    Luarea deciziilor bazate pe date. Întrucât 2021 și următorii vor fi ani de luare a deciziilor intense pentru manageri, este esențial să știm cum să folosim datele pentru a ajuta în proces. „Avantajul cheie al luării deciziilor bazate pe date este că elimină și reduce importanța sau efectul prejudecăților umane ale emoțiilor umane din procesul decizional.” Sampsa Samila de la IESSE-Business School – University of Navarra. Pentru manageri, aceasta începe cu identificarea datelor necesare și asigurarea faptului că acestea sunt colectate în mod fiabil și sistematic. De asemenea, necesită o înțelegere a informațiilor care pot fi obținute din date, precum și identificarea clară a scopului căruia va servi colectarea datelor. A avea acele măsuri mai obiective, mai degrabă decât să te bazezi pe intuiția sau emoțiile umane, poate ajuta la producerea unor decizii mai bune. Dar nu este vorba doar de recunoașterea tiparelor din trecut și luarea deciziilor pe baza acestora. Pentru prof. Edi Soler de la IESSE-Business School – University of Navarra, cererea pentru o mai mare flexibilitate după COVID-19 depășește cu mult permisiunea dată angajaților să lucreze de acasă sau încorporarea mai multor elemente digitale în activitatea profesională. „Vom avea nevoie de flexibilitate în toate domeniile din cadrul companiei”, spune Soler, inclusiv privind resursele. „Cred că trebuie să începem să ne obișnuim cu acest nou concept de frugalitate, ceea ce înseamnă utilizarea resurselor în cel mai eficient mod. Totul este să faci mai mult și mai bine cu mai puține resurse.” Aceasta se traduce printr-o abordare complet nouă a bugetelor, care au avut tendința de a le reproduce pe cele din anii trecuți, cu ajustări minime, în cicluri statice de 12 luni. „Sugerez companiilor să intre în detaliile tuturor costurilor și resurselor și să înceapă de la zero. Începeți de la zero”, spune Soler. În plus, companiile ar trebui să aibă bugete continue care sunt ajustate în diferite puncte de-a lungul anului. Previziunile pe care se bazează bugetele ar trebui, de asemenea, să fie ajustate în funcție de realitățile în schimbare, spune Soler.

 

În articolele următoare, vom continua să discutăm despre provocarile anului 2021 atât pentru companii, cât și pentru managerii acestora  sau liber-profesioniștii preocupați de identificarea direcțiilor de acține pentru a face față noilor tendințe.

Andreea-Dodo Tecaru, Sr. HR Consultant