BRAND-UL DE CANDIDAT

Exercitii de self-selling pentru un JOB


Modul in care iti redactezi CV-ul, interactiunea pe care o ai cu Angajatorul/ recrutorul, atitudinea ta din timpul etapelor de selectie, sunt elementele prin care “te vinzi” pentru un job. Chiar si in situatia in care, la un anunt de recrutare, te recunosti in Profilul candidatului ideal, intrunesti majoritatea criteriilor de selectie, este posibil ca alti zeci sau sute de candidati sa fie la fel de competitivi. Vrei sa iesi in evidenta din multimea de candidati pentru un post? Hai sa vedem cum putem lucra la eticheta “Cel mai bun candidat pentru acest post” sau cum putem construi un brand personal.

A schimba locul de munca presupune, din partea Candidatului, un demers asemanator unei campanii de Marketing direct:

1. Iti alegi potentialul Angajator dupa criterii cu adevarat esentiale pentru tine: tipuri de activitati desfasurate (analizeaza fiecare paragraf din descrierea job-ului prezentata in anunt), titulatura jobului/ departamentul in care vrei sa lucrezi (daca ai un plan de cariera sau statutul este important pentru tine), industria in care vrei sa activezi, reputatia si istoria pe piata a Angajatorului, locatia (oboseala generata de timpul lung petrecut pe drumul intre serviciu si casa incepe sa se simta inca din primele luni de angajare), conditii de lucru (multe companii au fie in website, fie in conturile lor din platformele sociale, poze de la birou, cu echipa, evenimente interne, etc), programul de lucru (part-time poate  de 2, 4 sau 6 ore, nu orice organism rezista pe termen lung, la programul de lucru in ture sau munca de noapte);

2. Majoritatea informatiilor despre potentialul Angajator, enumerate mai sus, pot fi descoperite inainte de a aplica la job. Alege Angajatorul care raspunde majoritatii crieteriilor tale esentiale, inainte sa aplici! A-ti trimite CV-ul “la plesneala” reduce probabilitatea de fi angajat pe orice post al Angajatorulului la care aplici, mai mult, ambele parti pierd timp inutil - unii pentru aplicare, ceilalti pentru screening CV sau chiar interviu, fara finalitate; 

3. CV-ul este cartea ta de vizita, te reprezinta. Asadar e important ca acesta: sa fie concis dar nu telegrafic, sa prezinte informatii reale si mai ales actualizate, sa ofere date de contact valide. Mai mult, asa cum iese in evidenta un nasture rupt la haina pe care tocmai doreai sa o cumperi, la fel se vad si greselile gramaticale si aspectul neingrijit (fonturi diferite, diacritice si fara diacritice in acelasi text, etc) ale unui CV. Pentru o structura clara si un aspect aerisit si modern al CV-ului, construieste-l in platforma jobsHUB.ro, din contul tau de Candidat;

4. Ai trecut de faza de selectie CV-uri, potentialul Angajator te contacteaza pentru a te invita la o noua etapa de selectie: preinterviu / interviu telefonic, fata in fata / online sau testare. Felicitari! Dincolo de participarea efectiva la aceste etape de selectie, ai castiga un plus la imagine punand accent si pe managementul relatiei cu potentialul angajator: confirmarea participarii tale in scris, reply prompt la mesajele de invitatie la sediul Angajatorului, anuntarea in timp util a eventualelor intarzieri la interviu/ testare, mesaje de follow-up catre Angajator dupa etapele de selectie;

6. Oricand consideri ca jobul la care ai aplicat nu mai reprezinta interes pentru tine sau pur si simplu ploua iar karma ta e influentata de starea vremii, informeaza din timp potentialul Angajator: trimite-i un mail, sms sau mesaj prin WhatsApp cu o zi sau cateva ore bune inainte de momentul cand aveai stabilita o intalnire confirmata, in care sa mentionezi ca anulezi intalnirea programata si confirmata pe motiv ca pur si simplu nu mai esti interesat/ a de acel proiect. Altfel, risti sa nu mai fii contactat vreodata de catre Angajatorul respectiv;

7. Cat despre modul in care te prezinti la un interviu, exista recomandari generale iar altele tin de context si chiar de subiectivitatea Angajatorului; printre indrumarile generale pe care ti le pot oferi: punctualitatea, bunul simt si decenta atat in exprimare cat si in modul in care te imbraci, sinceritatea si efortul de a raspunde exact si concis la intrebarile intervievatorului, sunt elemente care vor cantari greu in ochii potentialului Angajator si iti cresc sansele pentru jobul respectiv;

8. Foloseste ecare etapa de selectie a Angajatorului in favoarea ta: priveste, asculta, observa cu atentie acele mici detalii care iti pot da indicii despre conditiile de lucru si mediul din organizatia respectiva; la finalul interviului de selectie, nu te feri sa pui si tu intrebari (sa presupunem ca te-ai documentat inainte de interviu despre firma la care ai aplicat); sunt pertinente si utile intrebari de tipul: In ce department este acest post? Cum sunt organizate activitatile in acest departament? Cum arata o zi de lucru obisnuita pentru detinatorul acestui post? Cui raporteaza persoana de pe acest post? Ce sistem de evaluare este practicat in organizatia dvs si cu ce frecventa? Care este planul de cariera pentru acest post? Ce imi puteti spune despre colectivul/ mediul de lucru existent in organizatia dvs? Care este programul de lucru pentru acest post? (mai ales daca vorbim de lucru in ture; daca e un job in vanzari, e de preferat sa nu cititi aceasta intrebare). La un prim interviu, o intrebare de tipul „Cat e salariul”? nu da dovada de tact sau diplomatie; in schimb, dupa ce ai aat daca exista un sistem de evaluare a performantelor, poti intreba: „Ce pachet de recompense si benecii este practicat in companie”?

9. Ai incredere in tine! Exceptand ploaia si accidentele aviatice, lucrurile nu pica din cer. Tu faci lucrurile sa mearga. Asa ca fruntea sus, autoevalueaza-ti corect punctele tari si potentialul tau de actiune si pune-le in valoare, realist si sincer, in orice etapa ai fi in procesul de schimbare a jobului!

Mult succes!