Cum imi aleg jobul potrivit?

Criterii importante in alegerea unui job nou


Sunt in cautare activa de munca si tocmai am primit o oferta de angajare! Sau, si mai bine, am de ales intre 2 sau mai multe oferte de angajare. Cum aleg?

Ei bine, motivatia este ca o prisma cu mai multe fatete. In functie de unghiul in care privim, putem vedea total o fateta si partial alte laturi. La fel si motivatia: sunt nevoi, necesitati pe care le constietizam bine si au cea mai mare pondere intr-un anumit moment al vietii (de exemplu: dobandirea anumitor competente la  inceput de drum profesional, un anumit nivel de venit, o functie care sa imi confere un anumit statut social sau stabilitate a locului de munca in prag de pensie) si alte necesitati mai putin vizibile dar nu mai importante in diferite etape ale vietii (distanta fata de casa, program de lucru atipic, un colectiv / o organizatie cu un set de valori si principii asemanatoare cu ale mele, etc).

Fara a fi de departe o formula magica a deciziei de succes, ceea ce putem face rational in pragul unei astfel de alegeri este o balanta. Pe un taler pot ierahiza toti factorii motivationali importanti pentru a alege un job in care sa fiu multumit/a, iar in alt taler pot bifa informatiile culese despre compania care m-a ofertat si care imi prognozeaza satisfacerea acestor factori motivationali cheie.

Hai sa vedem un exemplu:

  

                                                  


Mai in detaliu, pe tot parcursul unui proces de recrutare pot culege informatii, direct si indirect, despre job si organizatia din care vreau sa fac parte. Le interpretez in comparatie cu rezultatul autoanalizei (ce ma motiveaza pe mine? ce imi doresc? de ce anume am nevoie?). 

Gasesti mai jos un ghid cu posibili factori motivationali si tipul de intrebari pe care ti le poti adresa sau le poti adresa recrutorului pentru a prognoza in ce masura jobul si organizatia vor putea raspunde cerintelor tale motivationale.

Ce ma motiveaza

De unde culeg informatii?

Cum pot prognoza ca voi gasi ceea ce ma motiveaza la noul job?

Conteaza sa imi placa foarte mult activitatile de zi de zi de la job. Atunci ma intereseaza natura muncii - cum arata rolul propus, in termeni de activitati si responsabilitati principale.

 

Pot avea o imagine generala a rolului atat din anuntul de recrutare cat si din interviul de angajare.

Restul, oricat de detaliata si completa ar fi fisa postului pe care o vei semna odata cu contractul de munca, jobul tau va contine si elemente surpriza.

  • (intrebare pentru recrutor): In termeni de activitati, cum se desfasoara o zi de lucru obisnuita pentru ocupantul acestui post?
  • (intrebari pentru mine): In baza cunostintelor si abilitatilor mele, in ce masura prognoza realizarea cu succes a astfel de activitati?
  • Cate dintre aceste activitati mi-ar placea sa le desfasor zi de zi?
  • Cate dintre aceste activitati mi-ar placea sa le invat sa le fac?

Pentru mine e foarte importanta libertatea de miscare: sa imi pot organiza autonom agenda si timpul de lucru, sa iau decizii, sa lucrez pe obiective profesionale lunare / trimestriale / anuale. In acest caz pot spune ca ma intereseaza gradul de autonomie in job / puterea de decizie.

 

Uneori inca la nivel de anunt, dar de cele mai multe ori in cadrul interviului de angajare, putem culege informatii privind: unde e pozitionat jobul in organigrama (cati manageri are deasupra, cati oameni in subordine, cu ce alte departamente colaboreaza), care sunt limitele de competenta       (de ce anume vei raspunde, drept de semnatura, etc).

 

  • Cum arata procesul decizional la nivelul departamentului in care voi lucra (cati decidenti)? Dar la nivelul companiei?
  • Care este stilul managerial practicat de catre organizatie?
  • Ce tipuri de decizii ia persoana care va fi incadrata in acest job?
  • Cui si cum raportez? Cu ce frecventa?

Stiu foarte bine domeniul de activitate / meseria pe care vreau sa o practic. Ma intereseaza doar joburi din acest domeniu de activitate sau in care imi pot practica meseria in care vreau sa fiu din ce in ce: mai informat/a, mai bun/a, mai performanta/a.  Pot vorbi atunci de atentia pe care si compania o acorda planului de cariera / perspective de dezvoltare.

 

Inainte  de a aplica la un job, poti verifica informatiile publice ale companiei: vechime, numar de angajati, recenzii. Daca te intereseaza promovarea in functii din ce in ce mai pompoase, o organizatie plata, cu 10-15 angajati nu are cum sa iti ofere asta. In cadrul interviului de angajare putem afla informatii legate de practica organizatiei de: modalitati de promovare, frecventa si baze pentru promovare si/sau avansare; existenta rotatiilor de post. Totodata, in cadrul interviului putem afla practica organizatiei de a investi in formarea angajatilor sai.

  • Cate niveluri sunt pentru postul la care am aplicat (de exemplu: trainee, junior, specialist niv x, senior)?
  • Cum investeste compania in dezvoltarea angajatilor? Cu ce frecventa? Ce tip de programe de formare?
  • Care sunt perspectivele de avansare / promovare? Care este orizontul de timp in care un angajat poate accede la o treapta superioara a jobului sau?
  • Care este politica organizatiei fata de rotatiile de post? In ce conditii se aplica?

1.   Cel mai mult conteaza pentru mine sa regasesc valorile de viata si principiile in care cred si in organizatia in care voi lucra. Daca pentru mine sunt importante Generozitatea si Intrajutorarea, un job de vanzari intr-o companie axata pe competitivitate s-ar putea sa nu imi aduca prea multa fericire. Vorbim in acest caz despre cultura organizationala.

2.    Cel mai bine ma simt in organizatii cu roluri bine definite, reguli si proceduri clare, cu o activitate bine organizata. Si in acest caz vorbim de cultura organizationala a companiei in care vreau sa lucrez.

Despre cultura organizationala poti afla putine lucruri inainte de a fi angajat efectiv in cadrul unei companii. Te poti documenta inainte de a aplica la un job despre compania respectiva – recenzii si actiunile acesteia publicate online (ce tipuri de programe sau actiuni au facut? Ce stil de comunicare au in prezentarea evenimentelor lor? Au si poze cu echipa? Cat de formale par?) sau chiar prin recomandarile pe care le pot face anumite persoane din cercul tau de cunoscuti care au interactionat direct cu organizatia respectiva.

  • Care sunt principalele valori ale membrilor organizatiei?
  • In ce fel de programe de echipa sau de responsabilitate sociala au fost implicati membrii organizatiei in ultimul an?
  • Ce calitati umane cautati la viitorul angajat in acest job, asa incat sa se integreze bine in echipa de lucru si sa corespunda profilului organizational?
  • Ce proceduri de lucru exista in departamentul in care este acest post?

Pentru mine titlul jobului conteaza: o functie atractiva, de mare importanta intr-o companie, imi confera statutul social dorit. Poate imi place ca, odata cu acel titlu, sa am recunoastere si o putere pe masura.

Stiu inca de la nivel de anunt denumirea comerciala a jobului. Pot afla, in cadrul interviului de angajare daca si in contract voi avea aceeasi incadrare sau una inferioara. Ulterior, daca vrei sa intri intr-un program pe fonduri structurale sau chiar intr-un program de MBA, ai sa descoperi ca incadrarea in functie, la nivel de contract de munca, conteaza!

  • Care este functia de incadrare?
  • Care este pozitia acestei functii in organigrama / sistemul ierarhic de functii?
  • Care este functia comerciala (ce va scrie pe cartea de vizita / semnatura digitala) aferenta jobului?

Cel mai mult simt nevoia sa fac parte intr-un grup, colectiv de lucru de un anumit fel („prietenos, deschis, comunicativ”). Prefer munca in echipa sau, dimpotriva, activitatile individuale. In acest caz vorbim de nevoia de apartenenta la grup si tipul de climat de munca pe care il caut.

In cadrul interviului de angajare pot culege informatii privind tipul de munca: individual sau de echipa si, in al doilea caz, cum arata echipa respectiva (numar persoane, cum e structurata).

  • Cat de bine lucrez in echipa?
  • In ce fel de echipa dau cel mai bun randament?
  • Cum arata echipa in care m-as putea integra foarte usor?
  • Cat de bun coechipier m-am dovedit a fi eu in trecut?
  • Cat de multumit/a as fi intr-un job in care as avea preponderent activitati individuale?

Imi doresc un loc de munca sigur si stabil, din care sa stiu ca ori ies la pensie ori ma vad lucrand macar 4-5 ani! Siguranta job-ului este principalul factor motivational care ma intereseaza.

Este informatia pe care o poti prognoza in cea mai mica masura!


Te poti documenta inca inainte de a aplica despre vechimea companiei si performante financiare (cifra de afaceri, datorii), poti sa te pastrezi permanent la curent cu stiri din zona socio - economica pentru a prognoza "sanatatea" unor anumite industrii sau domenii de activitate.


Si cam atat!

  • Postul este nou sau este o inlocuire? Care este motivul inlocuirii, in cel de-al doilea caz?
  • Cum este gandit postul in structura organizatiei: project based / durata nedeterminata?
  • Daca este pe perioada determinata, care sunt perspectivele in care se poate permanentiza?
  • Care este politica de fidelizare a angajatilor practicata de catre aceasta organizatie?
  • Care sunt perspectivele de dezvoltare ale companiei in urmatorii ani?
  • Cum impacteaza realitatea sociala, economica si legislativa industria in care activeaza organizatia?

Cel mai important lucru pentru mine este un anumit nivel al pachetului salarial sub care nu ma pot descurca sau nu imi doresc sa cobor. In pachetul   salarial intra in calcul si forma de contractare in job si elementele pachetului salarial (parte fixa, bonusuri sau comisioane, tichete de masa / masa asigurata, asigurari de viata sau pensii, abonament medical sau la sala de sport, abonament la biblioteca, vouchere de calatorii, tichete de cresa, tichete culturale, vacante platite, etc).

Rareori pot afla pachetul salarial la nivel de anunt sau din primul interviu de angajare. Cel mai adesea, la finalul etapelor de selectie, voi primi o oferta de angajare in care ar trebui sa fie detaliate elementele componente ale pachetului salarial si, eventual, grila progresiva la care pot accede in 6 – 12 luni. Exista in piata si situatii mai putin fericite in care la angajare „seful” imi spune suma pe care o voi castiga, strangem mana si...nu apar nicaieri trecute schemele de bonusare / comisionare, formele de contractare difera, etc.

  • Care este forma de contractare propusa si ce tipuri de impozitare presupune (contract de munca, contract prestari servicii pe baza de DDA, PFA, PFI, SRL, SRL-D, contract civil)?
  • Din ce este alcatuit pachetul de beneficii?
  • Daca vorbim de parte fixa si parte variabila, care sunt ponderile intre cele doua? Sunt valori nete sau brute?
  • Care sunt targetele sau obiectivele de la baza bonusarii / comisionarii? Care este gradul de realism al acestora? Frecventa cu care se acorda?
  • Ce alte beneficii sunt incluse in pachetul salarial? Care sunt fixe si care variabile?

Unii dintre factorii aparent putin importanti dar care pot aduce in timp oboseala, diminuarea timpului personal, disconfort si, astfel, pot fi decisivi in renuntarea la un loc de munca, tin de mediul de lucru – locatia jobului (distanta fata de casa) si accesibilitatea acesteia (daca folosesti transportul in comun), programul de lucru, instrumente de lucru, conditii fizice de lucru.

Majoritatea elementelor care tin de mediul de lucru pot fi verificate inainte de a accepta o oferta de job:

  • Locatia si accesibilitatea, timpul petrecut pe drumul casa-serviciu pot fi verificate chiar inainte de a aplica la un job, in faza de anunt sau cu ocazia primului interviu de angajare;
  • Despre programul de lucru si instrumentele de lucru poti afla in cadrul interviului, intreband direct recrutorul, in cazul in care acesta nu ti le-a prezentat inca;
  • Daca ai sansa sa ai mai multe interviuri de angajare, foloseste-o: in fiecare vizita la potentialul Angajator poti culege informatii prin observare directa a spatiilor vazute in sediu si a membrilor organizatiei respective cu care te intalnesti.
  • Cat timp imi ia deplasarea serviciu-casa?
  • Cat de usor pot ajunge la munca (cate mijloace de transport schimb sau cum m-as descurca cu locul de parcare)?
  • Care este programul de lucru? Cate pauze sunt in timpul programului si pentru ce scop (fumat, aerisire spatiu, masa)?
  • Care sunt conditiile fizice de lucru: open-space sau birou individual? lumina natuarala sau artificiala? Ce conditii de climatizare sunt? Care sunt dotarile standard ale locului de munca?
  • Ce instrumente de lucru sunt aferente postului (aici includ echipamentul de protectie pentru persoanele care lucreaza in Productie, Constructii, masina de serviciu pentru personalul de vanzari care lucreaza pe teren, telefonul mobil si calculatorul pentru personalul de birou care relationeaza cu clientii sau furnizorii)?
Succes!